Европа – започна налагането на глоби за несменени тахографи
Публикувано на: четвъртък, 13 март, 2025

На 28 февруари 2025 г. изтече последният срок за подмяна на тахографите с второ поколение за камиони и автобуси, работещи в държава, различна от държавата по регистрация. Тежкотоварните превозни средства, оборудвани с тахографи от първо поколение, трябва да бъдат актуализирани до най-новите модели, за да отговарят на европейските разпоредби и да избегнат тежки санкции.
Важни дати
31 декември 2024 г. – Всички превозни средства над 3.5 тона, оборудвани с аналогов или цифров тахограф от първо поколение (инсталиран до 15 юни 2019 г.) и използвани в международния транспорт, трябва да бъдат модернизирани до интелигентен тахограф второ поколение (G2V2). Срокът бе удължен до 28 февруари 2025 г.
19 август 2025 г. – Превозните средства с интелигентен тахограф от първо поколение (инсталиран след 15 юни 2019 г.) трябва да бъдат оборудвани с второ поколение тахограф G2V2. Задължението се прилага само за превозни средства, използвани в международния транспорт.
1 юли 2026 г. – Търговските превозни средства между 2.5 и 3.5 тона, извършващи международен транспорт, също ще трябва да бъдат оборудвани с второ поколение тахограф G2V2.
Както се очакваше, Европейската пътна полиция започна проверки на камионите за смяна на тахографите с версия 2 (Smart Tacho V2).
Ето обобщение на глобите и санкциите в различните европейски страни:
В Австрия санкцията за неизползване на одобрен тахограф варира от 400 до 5 000 евро. Превозното средство също ще бъде конфискувано, докато не бъдат спазени изискванията.
В България неизползването на съответстващ тахограф ще доведе до глоба между 766 и 3 417 евро.
В Кипър неактуализирането носи глоба от 3 417 евро.
В Хърватия инсталирането на тахограф G2V2 е задължително, размерът на глобата е от 663,61 евро до 1327,22 евро.
В Дания неизползването на одобрен тахограф може да доведе до глоба за водача в размер до 6 000 датски крони (около 805 евро) и до 12 000 DKK (около 1 600 евро) за транспортната фирма.
В Естония неактуализирането на тахографа води до глоба до 400 евро за водача и до 800 евро за автомобилния превозвач.
Във Финландия санкциите за неактуализиране на тахографа се основават на заплатата на водача. Минималната глоба е 10 дни заплата, а максималната е 25 дни.
Във Франция глобата за неинсталиране на съвместим тахограф може да достигне до 30 000 евро и да доведе до една година затвор. Планира се и незабавно изземване на превозното средство.
В Германия неинсталирането на съвместим тахограф ще доведе до глоба от 1 500 евро.
В Гърция глобата за неинсталиране на тахограф, който отговаря на европейските разпоредби, е 3 000 евро. Спирането на превозното средство от движение също е предвидено до заплащане на глобата.
В Италия при движение на превозно средство без одобрен тахограф е предвидена административна санкция в размер от 866 до 3 464 евро и тахографът трябва да бъде инсталиран в рамките на 10 дни. Освен това е възможно отнемане на шофьорската книжка за срок от 15 дни до 3 месеца.
В Латвия глобата за неинсталиране на съвместим тахограф варира между 430 и 700 евро. Отнемане на шофьорската книжка – от 15 дни до 3 месеца. Инсталиране на тахографа в рамките на 10 дни.
В Литва глобата за неизползване на тахограф, отговарящ на изискванията, варира от 160 до 350 евро за шофьора. За транспортния мениджър – от 170 до 980 евро.
В Люксембург ако тахографът не е актуализиран, случаят се отнася към съда. Съдията може да наложи глоба от 251 до 25 000 евро и/или лишаване от свобода от 8 дни до 5 години в зависимост от тежестта на престъплението.
В Малта глобата за неинсталиране на нужния тахограф е 58,23 евро. В случай на повторни нарушения е възможно съдебно дело.
В Нидерландия неинсталирането на съвместим тахограф ще доведе до глоба от 4 400 евро. Превозното средство също ще бъде спряно от движение, докато проблемът не бъде разрешен.
В Полша неинсталирането на тахографа и последващото извършване на автомобилен транспорт с превозно средство, което не е оборудвано с необходимия тахограф и сертификат за одобрение на типа, води до административна глоба в размер на 2 278 евро.
В Португалия неинсталирането на тахограф от второ поколение ще доведе до глоба от 1500 евро.
В Чехия шофирането без тахограф носи глоба до 350 000 CZK (около 14 500 евро) и блокиране на превозното средство до узаконяване.
В Румъния глобата за неизползване на съответстващ тахограф варира между 1 800 и 2 400 евро. Превозното средство също ще бъде конфискувано, докато проблемът не бъде разрешен.
В Словакия неинсталирането на съвместим тахограф води до глоба между 1 659 и 16 596 евро. Задължително е актуализирането на устройството в рамките на 10 дни.
В Словения глобата за неинсталиране на одобрен тахограф е до 1 500 евро.
В Испания глобата може да достигне до 2 100 евро.
В Швейцария санкциите следват същите разпоредби като в Европейския съюз. Глобата за неизползване на съвместим тахограф може да доведе до спиране на превозното средство до спазване на изискванията.
В Унгария, липсата на инсталиран интелигентен тахограф от второ поколение в срока, изискван от закона, ще доведе до глоба от 800 000 унгарски форинта, което се равнява на приблизително 2 057,01 евро.
Шофирането в Обединеното кралство без одобрен тахограф носи глоба от £300 (около 360 евро).
Неактуализирането на вашия тахограф е не само административно нарушение, но може да доведе до много сериозни наказания, включително затвор в някои страни.
Компаниите за автомобилен транспорт трябва да се адаптират в рамките на установените срокове, за да избегнат високите глоби и задържането на тежкотоварни превозни средства. Второто поколение тахограф вече е основен инструмент за осигуряване на редовността на международния транспорт и пътната безопасност.
Източник: speditor.net
Bulgartrans Ltd. - International Transport.